Kütyük, laptopok, cangák, cuccok, izék

Retró: Nokia 9110i Communicator

2016/05/25. - írta: Libretto

Okostelefon i.e. (iPhone előtt) sokkal

Sőt. Az elmúlt évezredből, ugyanis a Nokia 9110-esek 1999-ben jelentek meg. Igen régen, rossz időérzékűeknek némi segítség:

  • 1999. január 1-jétől van euró
  • 1999-ben léptünk be a NATO-ba
  • Nagyjából 5-600 MHz-esek Pentium III-ak voltak a menő gépekben

Az egyik legnépszerűbb twitter bejegyzésem. Képet ad az akkori telefonhelyzetről. Igen, a két nemnormális készülék - a 9110 és a 3300 - az enyém.

Messze megelőzte tehát a korát a készülék. Nekem 2000-ben lett egy 9110-esem, az akkori westeles (WESTEL!) 200 000 forintos ár helyett valami használtat tudott az egyik kollégám (akinek egyébként 8850-ese volt, ami maga volt a csoda) Komáromban 65 000-ért. Megvettem, sosem bántam meg. Most, hogy fölnyitottam, kiderült. hogy valamilyen formában egészen 2006-ig használtam.

HARDVER

Egy 33 MHz-es 486-os AMD processzor hajtotta a telefont, aminek volt egy külső, sima "nokiás" kijelzője, és belül egy 640x200-as monokróm, plusz egy szinte teljes értékű billentyűzete. A korabeli fontos_emberes akciófilmekben is fel-felbukkant, blama volt, amikor - mint egyébként minden más akkori készülékkel kellett volna - külső kijelzővel befelé telefonáltak vele, holott ezt a Communicatorral pont fordítva lehetett. Infra és GSM volt a "hálózat" plusz kábellel is lehetett szinkronizálni a PC-vel (felhő még csak az égen volt).
Mai felhasználóként értelmezhetetlenül erős volt a készülékház, nagyon sokszor elejtettem minden következmény nélkül. Sok ilyen esés alkalmával kettényílva ért földet, ez sem végezte ki, az illusztráción látható sérelem akkor érte, amikor a zuhanás után részegen rá is léptem a sátoralakban földön rettegő Communicatorra.

nokia_9110_torott_zsaner2.JPG

nokia_9110_torott_zsaner1.JPG

Leesett, szétnyílva ért földet, és részegen ráléptem a sátort formázó Communicatorra.

SZOFTVER

Az operációs rendszer a GeOS egy forkja volt. Nagyon sok - ráadásul jól használható - funkcióval rendelkezett a tégla. A kétablakos naptár volt számomra minden idők legkedveltebb megoldása, azóta is hiányzik. Volt benne kezdetleges böngésző, de Wap (WAP, WAP!) kliens is. Az emaileket, üzeneteket nagyon jól, kényelmesen kezelte, szerethető volt. Használtam a faxot is, nem is egyszer!
Persze egy nagy csomó extrát is lehetett rávarázsolni, ha, HA!, tudott az ember szerezni 8 megabájtos MMC kártyát. Azért ez a kétezres évek elején nem volt magától értetődő, Svájcból rendeltem, talán egyik első netes rendelésem volt.
Olyan fícsöröket lehetett telepíteni, hogy az csak na, megpróbálok felidézni pár érdekeset

  • ha egy adott cellához ér a készülék, akkor riasszon (mondjuk, ha elalszol a buszon)
  • wav hangfájlok hozzárendelése a különböző eseményekhez (beszélt a telefon, ez akkor nagyon csajozós volt)
  • óránként bemondta az időt, a programban lecseréltem a hangfájlokat, és gyerekkel mondattam végig az órákat
  • rendszerbuherátorok, registry tweakek stb.
  • na és persze egy csomó játék, kedvencem a mai eszközökön is elérhető Dope Wars volt

nokia_9110_ketablakos_naptar.JPG

 Kedvencem volt a kétablakos Calendar

nokia_9110_internet.JPG

Internet - igen, a szalagkábel nincs élete teljében, kezd megzuhanni a screen

nokia_9110_games.JPG

Játékok egy része

nokia_9110_sms.JPG

Egy korabeli SMS a szerelmemtől

A 9110 legnagyobb gyengéje a kijelző szalagkábele volt, egy idő után megtört, és széthullott a képe. Mihelyst tehettem, beszereztem pár darab tartalékot, talán még ma is van valahol. Nagyon régen volt bekapcsolva ez a készülék, az akksi teljesen lemerült. Pár órányi reménykedős töltőn hagyást követően meglepve vettem észre, hogy a kommunikátor szekció bebootolt (korábban ezzel is hiába próbálkoztam), a telefon kijelző sajnos nem. Az, hogy elértem a régi SMS-eket, annyira felvillanyozott, hogy némi tétova képernyővillogás ellenére is felolvasást tartottam kedvesemnek a kapcsolatunk hajnalát bemutató üzenetekből. 
A képeket is nagy hirtelen készítettem, nem bízva abban, hogy a következő másodpercekben is elérhető marad a képernyőn látható információ, elég hitványak is lettek, elnézést kérek.

Amint azt korábban egy vendégposztban írtam, a valaha volt legjobb telefonomként jelölöm meg a Nokia 9110i készülékemet. Már akkor egy igazi mindenes volt, nekem munkában is segített.

Mire lenne jó ma egy 9110-es?

Hát, a hálózati funkciók szűkössége és a harmatos rendszer miatt már alig valamire. Mint később kiderült, ez lett a jövő, az okostelefonok fejlődése szárnyalt elképesztően, a 9110i pedig már a kimaxolt "obsolete" kategória.

Köszönök neki mindent! Nokia 9110i Communicator - élt 2000-2006.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szviccs.blog.hu/api/trackback/id/tr368745684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása