Kütyük, laptopok, cangák, cuccok, izék

Váltótartó fül

2016/06/02. - írta: Libretto

A kerékpárgyártás szégyene

Azt, hogy a váltótartó fül a kerékpárgyártás szégyene, nem én találtam ki, hanem a reciklis srácok mondták. Vettem ugyanis náluk egy Bettoni karbonvázat, aminek egy rosszul sikerült váltás során letört a váltótartó füle. Azt hittem, hogy beviszem a vázat, és egy hozzávaló füllel jöhetek is haza. Micsoda naív voltam!

Az teljesen érthető, hogy a modern alu- és karbonvázaknál a papucstól független alkatrész a fül (az acélvázaimon még a papucs kiterjedése volt), mivel könnyen sérül. Elég a váltórendszer megingása, plusz a kerékpáros türelmetlensége, és már tépi is le a váltót a nyomaték.


Tökéletes illusztráció: Vincenzo Nibali a 2016-os Giro időfutamán tépi le a váltóját.

Ilyen helyzetben elég cserélni, nem kell a speciális javítást igényló vázakat kukázni vagy horror összegekért nem garantált eredménnyel javítani.
Tehát kell egy új váltótartó fül. MUHAHA! Ám semmilyen szabvány nem készült erre az eszközre, így ahány gyár, annyi fül. Elég belelapozni a DerailleurHanger.com kínálatába, hogy derengjen, mi a bosszankodásom oka. Gyártónként, típusonként, szériánként lehet más a fül. Lehet belső vagy külső illesztésű, foghatja egy, kettő vagy akár három csavar is, a formájuk pedig egészen bizarr, csúnyán betépett mérnökök munkája sejlik.
Ha megfelelően egzotikus a kerékpárunk (mint pl. az én Bettonim), esélyünk nincs arra, hogy betaláljunk.

Megoldás: faragás.

Immár másodszor faragtam fület a Bettonihoz. Választottam egy látványra nagyon hasonló fület, amit hozzámértem a papucshoz.

valtotarto_ful_az_elso_illesztes.JPG

valtotarto_ful_mintazva.JPG

Aztán nekiláttam befaragni. Egy jó barkácseszközre van szükség.

valtotarto_ful_faragas_alatt.JPG

Fontos, hogy a hátsó tengelyt fogadó papuccsal szépen össze legyen csiszolva, a felfekvő felület egyenletes legyen:

valtotarto_ful_osszecsiszolva.JPG

Mivel a papucs és a barkácsolt váltótartó fül egymáshoz simuló felületei nem fognak egymáshoz simulni az amatőr megmunkálás miatt, én kitöltő anyagnak epoxy metal ragasztót használok:

valtotarto_ful_epoxy_metal.JPG

 "Ragasztás" után már csak a csúnyaságokat kell lecsiszolgatni

valtotarto_ful_az_utolso_simitasok.JPG

 Kész!

valtotart_ful_a_helyen.JPG

 Nekem ez a megoldás bevált, a kerék rögzítése nem volt problémás, és az előző -már szintén barkácsolt - váltótartó fülemet is a "megszokott" helyen téptem el, az illesztések épek maradtak, a papucson maradó csonk ugyanúgy viselkedett, mint az eredetinél.

Nem túl szép megoldás, de működik.

 

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://szviccs.blog.hu/api/trackback/id/tr378769828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Burgermeister 2016.06.03. 05:52:48

Ezt másképpen nem lehet megoldani, törik akkor venni kell rá másikat! Hasonlóan oldottam meg a cyclocross vázamat. Annyi még, hogy amikor már rendben volt, lefestettem.

lobster thermidor 2016.06.03. 07:06:08

A képeken látható apró részletek alapján ez a bringa egy különlegesen elhanyagol darab lehet.

bringás bosszantó 2016.06.03. 08:27:46

@lobster thermidor:

Használják.
Lenyúlási százaléka arányos a szépségével.

shitgun 2016.06.03. 09:05:28

Nem értem minek gányolni, esztergáltatni kell egy normálisat, az én bringámhoz is így készült, tökéletesen illeszkedik, sőt a májsztró még le is festette feketére, hogy színben is menjen a vázhoz.

elemes 2016.06.03. 09:40:30

@bringás bosszantó:

ön nyert :-)

vannak antikoló iparosok, akik kártétel nélkül teszik kevésbé vonzóvá a bringát.

***

egyszer szemtanúja voltam, amint a tolvajjal megalkudott a kerékpárüzlet és -szerviz embere.

tolvaj (közepesen lepattant jómunkásember, hátizsákjából kilóg a fémfűrész nyele)
- eladnám ezt a biciklit, mit ad érte
kerékpárüzlet embere kijön, körbejárja
- tízezer forintot, de csak bizományba tudom átvenni
- nekem most kéne a pénz
- sajnos csak bizományba vehetem át, és amikor eladtam, akkor kifizetem
- ötezre tudna adni érte most?
kis hümmögés, még egyszer körbejárja:
- legyen ötezer, jöjjön be, megírjuk az adásvételit.

igazi hős 2016.06.03. 09:59:49

"az acélvázaimon még a papucs kiterjedése volt" Ez érdekes. A Favorit vázon (most is ilyet használok) már huszonsok éve is volt külön idom.
Egyébként meg logikus, hogy ne a szinte javíthatatlan váz vagy a nagyon drága váltó menjen egy túlterheléstől tönkre, hanem egy egyszerűen cserélhető olcsó. Az persze nem logikus, hogy ezerféle van belőle.

Ügyes munka. Az a ragasztó csavarok nélkül is megtartaná a fület, nem?

beavereater 2016.06.03. 10:49:29

Megoldás: Ád1: Váz/bringa vételénél fül lekap-esztergályossal lemásoltat 2 db.ot- jól elrak-törésnél egy laza csere ééééééééés örülünk.

Vagy új cucc esetén addig nem megvenni, míg nem adnak hozzá pótdarabot. Ha nincs, lásd Ád1.

Libretto · http://szviccs.blog.hu 2016.06.03. 10:51:17

@igazi hős: ebben nem vagyok biztos, bár ugye amikor a kerék a helyén van az is szorítja - túlterheléskor azért nem bíznék benne eléggé

Libretto · http://szviccs.blog.hu 2016.06.03. 10:53:13

@beavereater: úgy van, sajnos erre már későn jövünk rá - más is említett jó esztergályost, tud valaki ajánlani? aki nem röhög ki, ha beállítok egy ilyen kis izével?

Libretto · http://szviccs.blog.hu 2016.06.03. 10:59:49

@lobster thermidor: pedig nem is ;) mondjuk eleve használtan került hozzám a váz, és tettem bele 12 500 km-t (úgy, hogy 4 bringám van) 3,5 év alatt. A váltót meg épp csak "fölpróbáltam" akkor még. A lánc például kifejezetten ápolt, arra vagyok a legháklisabb.

futo 2016.06.03. 11:48:44

Nekem még egy Gepida Alboin 700 CRS-hez sem sikerült szerezni váltótartó fület, pedig nem exotikum. Egy Siófoki boltban megrendeltem, másfél hét alatt megjött, hazavittem és néztem hülyén, hogy nem illeszkedik. Pedig a zacsin a típus és az évjárat stimmelt.
Szerencsére hasonló volt ránézésre, így hozzád hasonlóan befaragtam a helyére, mondjuk órákat töltöttem vele, de 100% lett az illeszkedése.

Metálvörös 2016.06.03. 11:50:39

Nem kekeckedésként kérdem, de az, hogy a tengelynél egy szabad szemmel is jól látható méretű darabot kireszeltél, nem épp megágyaz a következő törésnek?

Libretto · http://szviccs.blog.hu 2016.06.03. 12:24:00

@Metálvörös: heló, nem, mert (nálam eddig) a papucs alatt törik rendszerint

Burgermeister 2016.06.03. 12:37:27

a cannondal bringahoz nem adtak

bélabú1 2016.06.03. 14:06:24

Akik itt bőszen az esztergálást említik, azok vadon tudják hogy működik az eszterga, és milyen alkatrészek készíthetők vele?

beavereater 2016.06.03. 14:09:50

@bélabú1: Nem, még soha. Legközelebb a cipészhez fordulok, ő biztos megoldja.

bélabú1 2016.06.03. 14:17:10

@beavereater: Semmi baj, nem szégyen az, ha valaki még nem esztergált. Segítek: az esztergában a munkadarab forog, a kés áll. Ebből következően csak forgástestet tudsz esztergával készíteni.

shitgun 2016.06.07. 10:09:43

@bélabú1: nem kell ezen fennakadni, az esztergálni szó jelentéstartalma a köznyelvben bővült, vedd úgy, hogy szinonímája ilyenkor a "csinálni"-nak, jobb szó nincs rá úgy látszik, esetleg faragni, vagy ilyesmi. A lényeg, hogy lehet ilyet készíttetni.

Balt 2016.06.16. 20:17:59

@Libretto: Kizárt dolog, hogy megérje és/vagy sokkal jobb legyen a DIY megoldásodnál. Viszont szt nem értem: ha találtál nagyjából megfelelőt, miért nem vettél többet és a papucs csatlakozó részén módosítottál?

Balt 2016.06.16. 20:28:01

Az meglep, hogy a furatok stimmelnek. :)

Mindenesetre: sok-sok km-t kívánok ezzel is!

Libretto · http://szviccs.blog.hu 2016.06.17. 13:40:27

@Balt: a gyengébb indok, hogy nem is annyira olcsók ezek a nyomorult fülek (nyilván beszerzési módon sok múlik), az erősebb pedig az, hogy nem szívesem gányolom tképp magát a vázat, teherviselés, geometria, ilyesmik. Egy fül csak egy fül.